

Dominances gadi
Pēdējo desmit gadu laikā MSCI USA indekss ir nodrošinājis peļņu 240% apmērā, ievērojami pārsniedzot Eiropas tirgus 70% pieaugumu (abos gadījumos vietējā valūtā) un pārspējot to 8 gadus, kamēr tirgi Eiropā labāki bija tikai 2 gados no 10. Turklāt šajā periodā tikai 31 Eiropas indeksa akcijai izdevās pārsniegt MSCI USA ienesīgumu. ASV akciju ietekme kopš 2014. gada ir būtiski pieaugusi, un ASV uzņēmumu īpatsvars MSCI World etalonā ir palielinājies no 58% līdz 73%. Pagājušais gads vēl vairāk izgaismoja ASV tirgus dominanci: ne tikai Amerikas ekonomika bija daudz noturīgāka, bet arī ASV uzņēmumi kļuva par galvenajiem mākslīgā intelekta ieviešanas veicinātājiem. Gads noslēdzās ar “sarkano slotu” (Republikāņi kontrolē Balto namu un abas Kongresa palātas) otrpus Atlantijas okeānam, pastiprinot bažas par Eiropas uzņēmumu konkurētspēju.
1. attēls: S&P 500 un STOXX 600 nākotnes peļņa uz akciju (pa kreisi, indeksēta izaugsme) un nākotnes P/E (pa labi).
Avots: Alphinox, Refinitiv
Stāsts par diviem tirgiem
Kā parādīts 1. attēlā, ASV tirgus ilgtermiņa labākos rezultātus ir nodrošinājis gan ievērojami straujāks peļņas pieaugums, gan pieaugoši valuācijas rādītāji. Pēdējo desmit gadu laikā ASV tirgus ir sasniedzis 8% peļņas uz akciju pieaugumu (EPS CAGR), salīdzinot ar tikai 5% Eiropā. Turklāt ASV vērtējums pašlaik ir gandrīz desmit gadu augstākajā līmenī, kamēr Eiropā valuācijas rādītāji samazinās. Valuācijas atšķirība pēdējos gados ir ievērojami palielinājusies, jo Eiropas ekonomika cīnījās ar inflācijas un procentu likmju satricinājumiem, savukārt ASV ekonomika pēdējo gadu šķērsļus pārvarēja gandrīz neskarta.
Lieliskā septītnieka efekts
Galvenais iemesls, kāpēc starp abiem tirgiem ir plaisa sniegumā, ir strukturālās atšķirības. Eiropas tirgus joprojām lielā mērā ir orientēts uz vecās ekonomikas nozarēm. Piemēram, kā redzams 2. attēlā, IT nozare veido tikai 8% no MSCI Europe indeksa, savukārt MSCI USA tie ir veseli 32 %.
2. attēls: ASV un Eiropas akciju tirgu nozaru struktūra
Avots: Alphinox, MSCI, Refinitiv.
Lielo tehnoloģiju nozares līderu parādīšanās un to pieaugošā dominance ASV akciju indeksos ir bijis nozīmīgs ASV tirgus izcilo rezultātu virzītājspēks gan fundamentālā, gan akciju cenu ziņā, padarot to par paradīzi pasīvajiem investoriem. Turpretī Eiropas tirgum nepieciešama selektīvāka pieeja. Eiropas “smagsvari” joprojām pārsvarā ir stabilie, naudas plūsmu ģenerējošie uzņēmumi, piemēram, Nestle un AstraZeneca, kas nevar sacensties ar digitālās ekonomikas līderu ienesīguma potenciālu. Ja izslēdzam “lielisko septītnieku”, ASV tirgus desmit gadu kopējā peļņa ir krietni zemāka – aptuveni 160% (ASV dolāros), kas tomēr joprojām ir divreiz augstāka kā Eiropā. Zīmīgi, ka Eiropas uzņēmumu sniegums atpaliek no līdzīgu uzņēmumu ASV snieguma visās nozarēs bez izņēmuma, kā parādīts 3. attēlā.
3. attēls: MSCI USA un MSCI Europe sniegums pa nozarēm (2014-2024)
Avots: Alphinox, MSCI, Refinitiv
Atšķirību pamatcēloņi
Atšķirību starp abiem reģioniem rada gan kultūras, gan ekonomiskie faktori. Eiropa cīnās ar iedzīvotāju skaita pieauguma stagnāciju, savukārt ASV ir guvusi labumu no imigrācijas. Enerģētiskā neatkarība ir ļāvusi ASV ierobežot inflācijas satricinājumus, savukārt Eiropai ir nācies cīnīties ar enerģētikas krīzi. Centrālajām bankām sākot paaugstināt procentu likmes, Eiropas tautsaimniecība cieta vairāk, jo tā vairāk paļāvās uz mainīgo procentu likmju finansējumu un mazāk dāsniem fiskālajiem izdevumiem. Turklāt ekonomiskās problēmas, ar kurām saskaras Eiropa, padziļināja politisko sadrumstalotību visā reģionā. Visbeidzot, gadu gaitā stingrāki noteikumi, konservatīvāka un mazāk mērķtiecīga uzņēmējdarbības kultūra kā arī zemāks riska kapitāla ieguldījumu apjoms ir kavējuši Eiropas spēju veicināt pasaules tehnoloģiju līderus, kas arvien vairāk kļūst par ASV ekonomikas virzītājspēku.
Kvalitāte Eiropā
ASV izcilība jau ir likusi investoriem apšaubīt, vai ģeogrāfiskajai diversifikācijai joprojām ir jēga. Tomēr Eiropas tirgus struktūru var uzskatīt arī par iezīmi, nevis problēmu. Eiropas tirgus vājie rezultāti nav saistīti ar kvalitātes trūkumu, bet gan ar ārējo faktoru un tirgus īpatnību kombināciju. Kamēr ASV ir plašs augstas kvalitātes jaunās ekonomikas uzņēmumu klāsts, Eiropā ir zināms līdzsvars ar daudz augstas kvalitātes pievilcīgi novērtētiem tradicionālo tautsaimniecības nozaru līderiem. Piemēram, Eiropas tirgus vecās skolas īpašības bija izdevīgas globālajiem portfeļiem 2022. gadā, kad mainīgā makroekonomiskā situācija deva priekšroku vērtības (value) akcijām. Tā kā mēs joprojām atrodamies augstu procentu likmju vidē ar paaugstinātu inflācijas risku un ASV valuācijas līmeņi atpaliek no kādreizējiem augstākajiem rādītājiem, diversifikācija joprojām ir būtiska.
Mūsuprāt, Eiropas tirgus piedāvā interesantu augsni pievilcīgi novērtētu augstas kvalitātes uzņēmumu apzināšanai. Kā parādīts 4. attēlā, mūsu Eiropas portfeļa kvalitātes profils ir diezgan salīdzināms ar ASV portfeļa fundemantālo rādītāju profilu. Galvenās atšķirības ir no lielākas programmatūras uzņēmumu koncentrācijas ASV portfelī, kas veicina lielākus regulāros (recurring) ieņēmumus un peļņu.
4. attēls: ASV un Eiropas kvalitātes portfeļa īpašības
Avots: Hérens Quality AM, Refinitiv
Lai gan tādi uzņēmumi kā ASML un Hermès ir labi pazīstami, ir daudzi mazāk pazīstami Eiropas kvalitātes uzņēmumi, kas ir veiksmīgi izmantojuši globālās sekulārās tendences, efektīvi atdaloties no iekšzemes makroekonomiskajām problēmām. Veicot ieguldījumus inovācijā un spējā pielāgoties, šie uzņēmumi nodrošina izaugsmi un peļņu, kas pārsniedz tirgus rādītājus. Piemēram, Atlas Copco ir galvenais vakuuma tehnoloģiju piegādātājs pusvadītāju nozarē; programmatūras piegādātājs Sage ir veiksmīgi pārgājis uz mākoņtehnoloģiju; savukārt informācijas pakalpojumu uzņēmums Wolters Kluwer ir izmantojis savas dziļās zināšanas attiecīgajā jomā, lai veicinātu izaugsmi, izmantojot digitālo transformāciju un mākslīgā intelekta risinājumus.
Ja vēlaties uzzināt vairāk par šajā rakstā minētajiem uzņēmumiem, sektoru vai citiem ieguldījumu jautājumiem, gaidīsim ziņu uz info@alphinox.com.
Atruna: Uzņēmumi, kas ir minēti rakstā var būt iekļauti Alphinox pārvaldītos portfeļos. Šis mārketinga materiāls ir paredzēts tikai informatīviem nolūkiem, un tas nav piedāvājums, aicinājums vai rekomendācija pirkt vai pārdot ieguldījumu instrumentus, veikt jebkādus darījumus vai noslēgt jebkāda veida juridiskas vienošanās. Lai gan Alphinox Quality AS uzskata, ka sniegtā informācija ir balstīta uz uzticamiem avotiem, tā nevar uzņemties atbildību par ietvertās informācijas kvalitāti, pareizību, savlaicīgumu vai pilnīgumu.
Autors: Alphinox komanda
