22 May 2023
Ziņas un Viedokļi
Māksla izvēlēties augošas akcijas: kā atrast nozares, kas pieaugs akciju tirgū

Akciju tirgus ir sarežģīts un dinamisks, bet tas var piedāvāt investoriem potenciālu ievērojamai peļņai no ieguldījumiem. Tomēr, tā kā ir tūkstošiem uzņēmumu daudzās dažādās nozarēs, var būt grūti izvēlēties akcijas, kas pārspēs tirgu. Labā ziņa ir tā, ka ir vairākas stratēģijas un pieejas, ko investori var izmantot, lai identificētu nozares un atsevišķas akcijas ar spēcīgu izaugsmes potenciālu. Šajā rakstā mēs izpētīsim dažus galvenos faktorus, kas jāņem vērā, izvēloties akcijas, sākot no nozares tendencēm un jaunajām tehnoloģijām līdz finanšu rādītājiem un makroekonomiskajiem faktoriem. Līdz šī raksta beigām jums būs labāka izpratne par to, kā izvēlēties uzvarošās akcijas un izveidot diversificētu portfeli, kas var palīdzēt sasniegt jūsu finanšu mērķus.

Nozares izvēle: atslēga, lai izvēlētos uzvarošās akcijas

Runājot par ieguldījumiem akciju tirgū, runa nav tikai par atsevišķu akciju izvēli – ir svarīgi arī identificēt nozares, kas ir gatavas izaugsmei. Ieguldījumi nozarē, kurā paredzams izaugsme, var radīt lielu peļņu investoriem, savukārt ieguldījumi stagnējošā nozarē var izraisīt vāju sniegumu.

Nozares izvēles nozīme

Nozares izvēle ir svarīga, jo tā palīdz investoriem izprast uzņēmuma darbības pamatā esošos virzītājspēkus. Piemēram, tehnoloģiju nozares uzņēmumu var ietekmēt mākoņdatošanas vai mākslīgā intelekta tendences, savukārt veselības aprūpes nozares uzņēmumu var ietekmēt regulējuma izmaiņas vai medicīnas tehnoloģiju attīstība.

Izprotot faktorus, kas ietekmē nozares izaugsmes perspektīvas, investori var pieņemt apzinātus lēmumus par to, kurās akcijās ieguldīt. Ieguldījumi uzņēmumā, kas darbojas augošā nozarē, var palielināt spēcīgas peļņas iespējamību, savukārt ieguldījumi uzņēmumā stagnējošā vai lejupslīdošā nozarē var izraisīt zemāku peļņu.

Stratēģijas, lai noteiktu nozares, kas pieaugs

To nozaru identificēšana, kuras, visticamāk, pieaugs akciju tirgū, ir kritisks pirmais solis, izvēloties uzvarējušās akcijas. Šīs stratēģijas var palīdzēt investoriem identificēt nozares ar spēcīgām izaugsmes perspektīvām:

  • Analizējiet nozares pamatus: Nozares fundamentālas analīzes veikšana var palīdzēt investoriem identificēt nozares ar spēcīgu izaugsmes potenciālu. Galvenie nozares rādītāji, kas jāņem vērā, ietver ieņēmumu pieaugumu, peļņas normas un ieguldījumu atdevi. Investoriem būtu arī jāpārbauda piedāvājuma un pieprasījuma dinamika nozarē, lai noteiktu, vai tuvākajos gados tā varētu piedzīvot izaugsmi vai sarukumu.
  • Meklējiet tehnoloģiskos traucējumus: nozares, kas ir gatavas tehnoloģiskiem traucējumiem, var piedāvāt ievērojamas izaugsmes iespējas. Uzņēmumi, kas ir pionieri jauno tehnoloģiju, piemēram, mākslīgā intelekta vai blokķēdes, jomā, var būt labā pozīcijā, lai gūtu labumu no šiem traucējumiem un veicinātu nozares izaugsmi.
  • Sekojiet demogrāfiskajām tendencēm: Demogrāfiskās tendences, piemēram, iedzīvotāju skaita pieaugums un novecošana, var būtiski ietekmēt noteiktas nozares. Piemēram, sabiedrības novecošanās daudzās attīstītajās valstīs ir palielinājusi pieprasījumu pēc veselības aprūpes un senioru dzīves pakalpojumiem. Tāpat mileniāļu skaita pieaugums ir veicinājis pieprasījumu pēc pieredzes pār materiālajiem īpašumiem, radot izaugsmes iespējas ceļojumu un izklaides industrijā.
  • Novērtējiet konkurences dinamiku: nozares ar augstu konkurences līmeni var piedāvāt ierobežotas izaugsmes iespējas, savukārt nozares, kurās ir mazāk konkurentu, var piedāvāt nozīmīgākas izaugsmes perspektīvas. Ieguldītājiem būtu jānovērtē konkurences dinamika nozarē, lai noteiktu, vai pastāv kādi šķēršļi iekļūšanai tirgū, piemēram, regulatīvi šķēršļi vai augstas kapitāla prasības, kas var atturēt jaunpienācējus.
  • Apsveriet makroekonomiskos faktorus: Makroekonomiskie faktori, piemēram, procentu likmes, inflācija un valdības politika, var būtiski ietekmēt nozares. Piemēram, zemu procentu likmju vide var stimulēt pieprasījumu pēc nekustamā īpašuma un būvniecības, savukārt augsta inflācija var palielināt pieprasījumu pēc precēm. Tāpat valdības politika, piemēram, nodokļu atvieglojumi vai subsīdijas, var radīt izaugsmes iespējas konkrētās nozarēs.
  • Meklējiet ESG iespējas: vides, sociālie un pārvaldības (ESG) faktori kļūst arvien svarīgāki investoriem. Uzņēmumi, kas piešķir prioritāti ESG iniciatīvām, var būt labi pozicionēti, lai gūtu labumu no pieaugošā investoru pieprasījuma pēc ilgtspējīgiem un sociāli atbildīgiem ieguldījumiem. Nozares, kas piedāvā ESG izaugsmes iespējas, ietver atjaunojamo enerģiju, ilgtspējīgu lauksaimniecību un tīras tehnoloģijas.

Izmantojot šīs stratēģijas, investori var identificēt nozares, kas tuvākajos gados, visticamāk, pieaugs, un atlasīt uzvarošās akcijas šajās nozarēs. Tomēr ir svarīgi atcerēties, ka ieguldīšana ir saistīta ar riskiem un ka neviena stratēģija nevar garantēt panākumus akciju tirgū. Izmantojot sistemātisku un informētu pieeju, investori var palielināt savas iespējas izvēlēties uzvarējušās akcijas un sasniegt savus ieguldījumu mērķus.

Piemēram, pieņemsim, ka investors vēlas ieguldīt tehnoloģiju nozarē. Analizējot nozares pamatus un novērtējot konkurences dinamiku, viņi nosaka, ka mākoņdatošanas nozare, visticamāk, tuvākajos gados piedzīvos spēcīgu izaugsmi, jo pieaugs pieprasījums pēc mākoņpakalpojumiem. Pēc tam investors varētu izpētīt atsevišķus mākoņdatošanas nozares uzņēmumus, lai noteiktu, kuras akcijas ir vislabākajā pozīcijā, lai gūtu labumu no šīs izaugsmes tendences.

Meklējiet tendences un jaunās tehnoloģijas

Vēl viena svarīga stratēģija, lai identificētu uzvarošās akcijas, ir meklēt tendences un jaunās tehnoloģijas. Akciju tirgus atalgo uzņēmumus, kas ir inovatīvi un apsteidz līkni. Identificējot jaunās tehnoloģijas un tendences, investori var identificēt uzņēmumus, kas ir labi pozicionēti, lai gūtu labumu no šīm iespējām un gūtu lielu peļņu.

Šeit ir daži padomi, kā noteikt jaunās tehnoloģijas un tendences:

  • Lasiet nozares ziņojumus un ziņas: nozares ziņojumi un ziņu raksti var sniegt vērtīgu ieskatu jaunajās tehnoloģijās un tendencēs. Piemēram, tirgus izpētes uzņēmumu ziņojumi var sniegt datus par tirgus lielumu, izaugsmes tempiem un galvenajiem dalībniekiem jaunajās nozarēs. Ziņu raksti var sniegt reāllaika atjauninājumus par jaunu produktu laišanu tirgū, regulējuma izmaiņām un citām nozares norisēm.
  • Apmeklējiet nozares konferences un pasākumus: Nozares konferenču un pasākumu apmeklēšana var sniegt investoriem iespēju no pirmavotiem uzzināt par jaunām tehnoloģijām un tendencēm. Šajos pasākumos bieži ir galvenie runātāji, paneļdiskusijas un tīklošanās iespējas ar nozares pārstāvjiem.
  • Uzraudzīt patentu darbību: patentu darbības uzraudzība var sniegt ieskatu jaunajās tehnoloģijās un tendencēs. Uzņēmumi, kas iesniedz lielu skaitu patentu noteiktā jomā, var izstrādāt jaunus produktus vai pakalpojumus, kas varētu sagraut esošos tirgus.
  • Sekojiet riska kapitāla ieguldījumiem: Riska kapitālisti bieži ir pirmie investori jaunajās tehnoloģijās un tendencēs. Sekojot riska kapitāla ieguldījumiem, investori var identificēt jaunās tehnoloģijas un tendences, kas, iespējams, vēl nav redzamas publiskajā tirgū.
  • Izmantojiet sociālos medijus: sociālo mediju platformas var sniegt ieskatu jaunajās tehnoloģijās un tendencēs. Sekošana nozares ietekmētājiem un domu līderiem Twitter vai LinkedIn var sniegt reāllaika atjauninājumus par jaunajām tehnoloģijām un tendencēm.

Izmantojot šīs stratēģijas, investori var identificēt jaunās tehnoloģijas un tendences, kuras plašāks tirgus var neievērot. Piemēram, pieņemsim, ka investors identificē elektrisko transportlīdzekļu (ETL) tendenci kā nozīmīgu izaugsmes iespēju. Izlasot nozares ziņojumus un ziņu rakstus, apmeklējot EV konferenci un uzraugot patentu darbību, investors identificē salīdzinoši nezināmu EV akumulatoru ražotāju, kas izstrādā revolucionāru jaunu akumulatoru tehnoloģiju. Pēc tam investors varētu izpētīt uzņēmumu tālāk, lai noteiktu, vai tā ir laba investīciju iespēja. Apsteidzot jaunās tehnoloģijas un tendences, investori var noteikt uzvarējušās akcijas un sasniegt spēcīgu atdevi akciju tirgū.

Kāpēc tendences un jaunās tehnoloģijas ir svarīgas

Ieguldījumi uzņēmumos, kas ir priekšā līknei, var būt ārkārtīgi izdevīgi. Uzņēmumiem, kas ir jauno tehnoloģiju un tendenču priekšgalā, ir ievērojamas konkurences priekšrocības salīdzinājumā ar saviem vienaudžiem. Tie var izstrādāt produktus un pakalpojumus, kas atbilst jaunajām vajadzībām, iegūt tirgus daļu no stabiliem dalībniekiem un gūt lielu peļņu.

Piemēram, apsveriet straumēšanas pakalpojumu pieaugumu izklaides industrijā. Netflix, viens no straumēšanas nozares pionieriem, spēja iegūt tirgus daļu no tradicionālajiem kabeļtelevīzijas uzņēmumiem, piedāvājot ērtāku un rentablāku veidu, kā piekļūt filmām un TV šoviem. Pieaugot straumēšanas nozarei, tirgū ienāca citi uzņēmumi, piemēram, Amazon un Disney, taču Netflix agrīnās iniciatora priekšrocības palīdzēja tam izveidot dominējošu stāvokli tirgū.

Ieguldījumi uzņēmumos, kas izstrādā jaunās tehnoloģijas, var arī nodrošināt ievērojamas izaugsmes iespējas. Piemēram, ieguldījumi uzņēmumos, kas izstrādā elektrisko transportlīdzekļu (EV) tehnoloģijas, piemēram, akumulatoru ražotāji, var nodrošināt saskarsmi ar strauji augošu nozari. Tā kā pieprasījums pēc ETL turpina pieaugt, uzņēmumi, kas izstrādā vismodernākās EV tehnoloģijas, varētu piedzīvot ievērojamu ieņēmumu un peļņas pieaugumu.

Papildus izaugsmes iespēju nodrošināšanai ieguldījumi uzņēmumos, kas ir priekšā līknei, var arī palīdzēt mazināt risku. Investējot uzņēmumos, kas ir jauno tehnoloģiju un tendenču avangardā, investori var izvairīties no uzņēmumiem, kuriem draud novecošana. Piemēram, ieguldījumi uzņēmumos, kas izstrādā atjaunojamās enerģijas tehnoloģijas, var palīdzēt investoriem izvairīties no uzņēmumiem, kas lielā mērā ir atkarīgi no fosilā kurināmā, un ilgtermiņā var būt pakļauti pieprasījuma samazināšanās riskam.

Kopumā jauno tehnoloģiju un tendenču identificēšana ir izšķiroša sastāvdaļa, izvēloties uzvarējušos krājumus. Paliekot priekšā līknei un ieguldot uzņēmumos, kas ir labi pozicionēti, lai gūtu labumu no jaunām iespējām, investori var sasniegt spēcīgu atdevi akciju tirgū.

Piemēri nozarēm ar spēcīgām pamattendencēm un jaunām tehnoloģijām

Ir daudzas nozares ar spēcīgām pamattendencēm un jaunām tehnoloģijām, kuras investori var apsvērt saviem portfeļiem. Šeit ir daži piemēri:

  • Atjaunojamā enerģija: atjaunojamā enerģija ir strauji augoša nozare, kas ir labā pozīcijā, lai gūtu labumu no globālās tendences uz tīru enerģiju. BloombergNEF pētījums  paredz, ka atjaunojamie energoresursi līdz 2030. gadam veidos vairāk nekā 80% no jaunās elektroenerģijas jaudas, kas pievienota tīklam. Uzņēmumi, kas ir iesaistīti atjaunojamās enerģijas tehnoloģiju, piemēram, saules un vēja enerģijas, attīstībā, tuvākajos gados varētu piedzīvot ievērojamu izaugsmi.
  • Veselības aprūpe: Veselības aprūpe ir liela un augoša nozare, kas ir labi pozicionēta, lai gūtu labumu no sabiedrības novecošanās un pieaugošā pieprasījuma pēc veselības aprūpes pakalpojumiem. Saskaņā ar Grand View Research ziņojumu paredzams, ka globālais veselības aprūpes tirgus līdz 2027. gadam sasniegs 11.9 triljonus ASV dolāru. Uzņēmumi, kas izstrādā inovatīvas veselības aprūpes tehnoloģijas, piemēram, telemedicīnu un gēnu terapiju, tuvākajos gados varētu piedzīvot spēcīgu izaugsmi.
  • Elektriskie transportlīdzekļi: Elektriskie transportlīdzekļi ir strauji augošs automobiļu rūpniecības segments, kas ir labi pozicionēts, lai gūtu labumu no globālās tendences virzībā uz tīrāku transportu. Saskaņā ar BloombergNEF ziņojumu elektriskie transportlīdzekļi līdz 2040. gadam varētu veidot 31% no visiem transportlīdzekļu pārdošanas apjomiem. Uzņēmumi, kas ir iesaistīti elektrisko transportlīdzekļu tehnoloģiju izstrādē, piemēram, akumulatoru ražotāji, tuvākajos gados varētu piedzīvot ievērojamu izaugsmi.
  • Mākslīgais intelekts: mākslīgais intelekts (MI) ir strauji augoša nozare, kas ir labā pozīcijā, lai pārveidotu plašu nozaru klāstu, tostarp veselības aprūpi, finanses un ražošanu. Saskaņā ar Tractica ziņojumu paredzams, ka globālais AI tirgus līdz 2025. gadam sasniegs 118.6 miljardus ASV dolāru. Uzņēmumi, kas ir iesaistīti MI tehnoloģiju, piemēram, dabiskās valodas apstrādes un mašīnmācīšanās, izstrādē, tuvākajos gados varētu piedzīvot spēcīgu izaugsmi.

Pēc ekspertu un pētījumu domām, investoriem, kuri vēlas identificēt nozares ar spēcīgām pamattendencēm un jaunām tehnoloģijām, jāņem vērā virkne faktoru. Tie ietver tirgus lielumu un izaugsmes tempu, konkurences vidi, regulatīvos faktorus un pamatā esošās tehnoloģijas stiprumu. Veicot rūpīgu izpēti un analīzi, investori var identificēt uzvarošās nozares un veidot portfeļus, kas ir labi pozicionēti ilgtermiņa izaugsmei.

Piemēram, apsveriet atjaunojamās enerģijas nozari. Paredzams, ka turpmākajos gados nozare ievērojami pieaugs, jo pieaugs pieprasījums pēc tīras enerģijas un samazināsies atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmaksas. Tomēr ieguldītājiem, novērtējot nozari, būtu jāņem vērā arī tādi faktori kā konkurences vide un regulatīvie faktori.

Atjaunojamās enerģijas nozare ir ļoti konkurētspējīga, un virkne uzņēmumu sacenšas, lai izstrādātu jaunas tehnoloģijas un ieviestu tās tirgū. Investoriem vajadzētu meklēt uzņēmumus, kuriem ir konkurences priekšrocības, piemēram, patentēta tehnoloģija vai spēcīgs zīmols, kas var palīdzēt viņiem gūt panākumus tirgū.

Turklāt regulatīvajiem faktoriem var būt nozīmīga loma atjaunojamās enerģijas nozares izaugsmē. Investoriem jāņem vērā tādi faktori kā valdības stimuli, subsīdijas un politika, kas var ietekmēt nozares izaugsmes perspektīvas.

Visbeidzot, investoriem, novērtējot nozares, būtu jāņem vērā arī pamatā esošās tehnoloģijas stiprā puse. Atjaunojamās enerģijas gadījumā investoriem būtu jāmeklē uzņēmumi, kas izstrādā inovatīvas tehnoloģijas, kas var palīdzēt samazināt izmaksas un uzlabot efektivitāti.

Novērtējiet konkurences vidi

Lai ilustrētu, cik svarīgi ir novērtēt konkurences vidi, izvēloties nozares ar spēcīgu izaugsmes potenciālu, apskatīsim  e-komercijas nozari.

E-komercijas nozare ir ļoti konkurētspējīga, un vairāki lieli dalībnieki cīnās par tirgus daļu. Amazon, Walmart un Alibaba ir tikai daži no lielākajiem nozares spēlētājiem. Tomēr, neraugoties uz intensīvo konkurenci, e-komercijas nozare turpina strauji augt, jo pieaug patērētāju pieprasījums pēc iepirkšanās tiešsaistē.

Novērtējot e-komercijas nozares konkurences vidi, ieguldītājiem būtu jāņem vērā virkne faktoru, tostarp tirgus daļa, inovācija, cenu noteikšanas spēja un šķēršļi ienākšanai tirgū.

Piemēram, Amazon ir dominējoša tirgus daļa e-komercijas nozarē — aptuveni 40 % no tiešsaistes mazumtirdzniecības pārdošanas apjoma Amerikas Savienotajās Valstīs. Tomēr Walmart un citi mazumtirgotāji strādā, lai paplašinātu savus e-komercijas piedāvājumus, kas laika gaitā varētu ietekmēt Amazon tirgus daļu.

Inovācija ir arī svarīgs faktors, kas jāņem vērā, novērtējot e-komercijas nozares konkurences vidi. Amazon ir bijis nozares tehnoloģisko inovāciju priekšgalā, izstrādājot jaunus produktus un pakalpojumus, piemēram, Amazon Prime, kas abonentiem piedāvā bezmaksas divu dienu piegādi un citas priekšrocības.

Cenu noteikšanas spēja ir vēl viens svarīgs faktors, kas jāņem vērā e-komercijas nozarē. Amazon vēsturiski ir koncentrējies uz izaugsmi, nevis rentabilitāti, piedāvājot zemas cenas, lai piesaistītu klientus un iegūtu tirgus daļu. Tomēr uzņēmums nesen ir sācis paaugstināt cenas dažiem produktiem, norādot uz pāreju uz vairāk uz peļņu vērstu stratēģiju.

Visbeidzot, šķēršļi iekļūšanai tirgū ir svarīgs apsvērums e-komercijas nozarē. Lai gan izveidot tiešsaistes veikalu ir salīdzinoši viegli, veiksmīgas e-komercijas platformas izveide prasa ievērojamus ieguldījumus tehnoloģijās, loģistikā un mārketingā. Tā rezultātā tādiem atzītiem spēlētājiem kā Amazon ir ievērojamas priekšrocības salīdzinājumā ar jaunpienācējiem.

Novērtējot e-komercijas nozares konkurences vidi, investori var identificēt uzņēmumus, kas ir labā pozīcijā, lai gūtu panākumus ilgtermiņā. Lai gan Amazon pašlaik dominē nozarē, investoriem būtu jāapsver arī citi spēlētāji, piemēram, Walmart un Alibaba, kā arī jaunie uzņēmumi, kas izstrādā inovatīvus jaunus produktus un pakalpojumus.

Kopumā konkurences vides novērtēšana ir svarīga daļa no uzvarējušo nozaru noteikšanas. Analizējot tirgus daļu, inovācijas, cenu noteikšanas spēju un šķēršļus ienākšanai tirgū, investori var identificēt nozares, kas ir labi pozicionētas ilgtermiņa izaugsmei, un veidot portfeļus, kas ir labi diversificēti dažādās nozarēs.

Izpratne par ilgtspējīgām konkurences priekšrocībām

Novērtējot nozares konkurences apstākļus, ir svarīgi ņemt vērā ilgtspējīgu konkurences priekšrocību koncepciju. Ilgtspējīgas konkurences priekšrocības ir unikāli atribūti vai resursi, kas uzņēmumam pieder, kas ļauj tam saglabāt konkurences priekšrocības salīdzinājumā ar konkurentiem.

Daži ilgtspējīgu konkurences priekšrocību piemēri ietver spēcīgu zīmola atpazīstamību, patentētu tehnoloģiju, unikālus izplatīšanas kanālus un apjomradītus ietaupījumus. Šīs priekšrocības ļauj uzņēmumiem gūt lielāku peļņu un saglabāt tirgus daļu ilgtermiņā.

Piemēram, Apple spēcīgā zīmola atpazīstamība un inovatīvie produkti ir palīdzējuši tam saglabāt dominējošo stāvokli tehnoloģiju nozarē. Uzņēmuma zīmola lojalitāte un kvalitatīvu produktu reputācija ir palīdzējusi tam izturēt konkurenci no tādiem konkurentiem kā Samsung un Google.

Tāpat Coca-Cola patentētā formula un izplatīšanas tīkls ir palīdzējis uzņēmumam saglabāt dominējošo tirgus stāvokli dzērienu nozarē vairāk nekā gadsimtu. Uzņēmuma izplatīšanas tīkls ļauj tam efektīvi sasniegt patērētājus visā pasaulē, savukārt tā unikālā formula nodrošina konsekventu un atpazīstamu garšu.

Izprotot ilgtspējīgas konkurences priekšrocības, investori var identificēt uzņēmumus, kas ilgtermiņā varētu pārspēt savus kolēģus. Uzņēmumi ar ilgtspējīgām konkurences priekšrocībām ir labākā pozīcijā, lai saglabātu tirgus daļu un gūtu konsekventu peļņu, padarot tos par pievilcīgām ieguldījumu iespējām.

Vērtējot nozaru investīciju iespējas, investoriem jāņem vērā nozares vadošo uzņēmumu ilgtspējīgās konkurences priekšrocības. Nozares, kurās ir uzņēmumi, kuriem ir ilgtspējīgas konkurences priekšrocības, visticamāk, demonstrēs ilgtermiņa izaugsmi un nodrošinās pievilcīgu peļņu investoriem.

Identificējot nozares ar plašiem ekonomiskiem grāvjiem

Ekonomiskais grāvis ir termins, ko izmanto, lai aprakstītu uzņēmuma spēju saglabāt savas konkurences priekšrocības salīdzinājumā ar konkurentiem. Plaši ekonomiskie grāvji norāda uz uzņēmuma spēju ilgstoši saglabāt konkurenci, kas padara tos par lieliskām investīciju iespējām.

Investoriem būtu jāmeklē nozares, kurās ir uzņēmumi ar plašiem ekonomiskiem grāvjiem. Tas nodrošina, ka uzņēmumiem ir ievērojamas priekšrocības salīdzinājumā ar konkurentiem, kas, iespējams, palīdzēs tiem saglabāt vai palielināt savu tirgus daļu ilgtermiņā.

Viena no stratēģijām, kā identificēt nozares ar plašiem ekonomiskiem grāvjiem, ir meklēt nozares ar augstiem šķēršļiem ienākšanai tirgū. Šādi šķēršļi var ietvert juridiskas vai regulatīvas prasības, augstas kapitāla prasības vai apjomradītus ietaupījumus. Šie šķēršļi apgrūtina jaunpienācēju efektīvu konkurenci, tādējādi palīdzot jau esošajiem tirgus dalībniekiem saglabāt savu tirgus daļu.

Piemēram, farmācijas nozarei ir lieli šķēršļi ienākšanai tirgū, ko rada plašie regulatīvie šķēršļi, kas jānovērš, pirms tirgū var laist jaunas zāles. Tā rezultātā šīs nozares uzņēmumiem ar jau izveidotiem produktiem, piemēram, Pfizer vai Johnson & Johnson, ir ievērojami ekonomiskie grāvji, kas padara tos par pievilcīgām investīciju iespējām.

Vēl viena stratēģija, lai identificētu nozares ar plašiem ekonomiskiem grāvjiem, ir meklēt nozares ar spēcīgu tīkla ietekmi. Tīkla efekti rodas, kad produkta vai pakalpojuma vērtība palielinās, jo to izmanto vairāk cilvēku. Tādām nozarēm kā sociālie mediji, maksājumu platformas vai tiešsaistes tirdzniecības vietas ir spēcīga tīkla ietekme, kas apgrūtina jaunpienācēju iespējas iegūt tirgus daļu. Reģistrētiem spēlētājiem šādās nozarēs, piemēram, Facebook vai PayPal, ir ievērojami ekonomiskie grāvji.

Identificējot nozares ar uzņēmumiem, kuriem ir plaši ekonomiskie grāvji, investori var uzlabot savas izredzes ieguldīt uzvarošās akcijās, kas ilgtermiņā nodrošinās pievilcīgu atdevi.

Apsveriet makroekonomiskos faktorus

Papildus konkurences vides un nozares tendenču novērtēšanai investoriem, izvēloties nozares uzvarošās akcijas, jāņem vērā arī makroekonomiskie faktori. Makroekonomiskie faktori ir liela mēroga ekonomiskie apstākļi, kas ietekmē kopējo tirgu, tostarp procentu likmes, inflāciju un IKP pieaugumu.

Šie faktori var būtiski ietekmēt nozaru un atsevišķu krājumu veiktspēju. Piemēram, plaukstoša ekonomika var palielināt patērētāju tēriņus, kas varētu dot labumu mazumtirdzniecības vai patēriņa preču nozares uzņēmumiem. Un otrādi, lejupslīde var samazināt patērētāju tēriņus un kaitēt šo nozaru uzņēmumiem.

Lai novērtētu makroekonomisko faktoru ietekmi uz nozarēm un atsevišķiem krājumiem, investori var izmantot statistikas modeļus, piemēram, regresijas analīzi vai faktoru analīzi. Regresijas analīze palīdz noteikt sakarību starp neatkarīgu mainīgo lielumu, piemēram, IKP pieaugumu vai procentu likmēm, un atkarīgu mainīgo, piemēram, akciju cenām. Faktoru analīze palīdz noteikt kopīgus faktorus, kas izskaidro nozaru vai krājumu veiktspēju.

Papildus statistikas modeļu izmantošanai ieguldītājiem jāņem vērā arī makroekonomikas ekspertu viedokļi un pētījumu ziņojumi. Šie avoti var sniegt vērtīgu ieskatu par vispārējās ekonomikas iespējamo virzību un tās ietekmi uz dažādām nozarēm un sektoriem.

Piemēram, ja eksperti prognozē, ka tuvākajā nākotnē procentu likmes pieaugs, investori var vēlēties izvairīties no nozarēm, kas ir ļoti atkarīgas no parāda finansējuma, piemēram, nekustamā īpašuma nozares. Alternatīvi, investori var vēlēties apsvērt nozares, kuras procentu likmes ietekmē mazāk, piemēram, veselības aprūpes vai tehnoloģiju nozares.

Ņemot vērā makroekonomiskos faktorus, investori var iegūt labāku izpratni par vispārējiem tirgus apstākļiem un to ietekmi uz dažādām nozarēm un akcijām. Šīs zināšanas var palīdzēt investoriem pieņemt apzinātākus lēmumus, izvēloties uzvarējušās akcijas no nozares.

Izpratne par makroekonomisko faktoru un nozaru saistību

Lai efektīvi izmantotu makroekonomiskos faktorus rūpniecībā un akciju atlasē, investoriem vajadzētu saprast saistību starp šiem faktoriem un nozarēm, kuras tie ietekmē. Dažas nozares ir jutīgākas pret makroekonomiskajiem faktoriem nekā citas.

Piemēram, būvniecības nozari būtiski ietekmē procentu likmes. Ja procentu likmes ir zemas, cilvēki biežāk ņem hipotekāros kredītus un finansē mājokļa iegādi, kas palielina pieprasījumu pēc mājokļiem un būvniecības. Un otrādi, ja procentu likmes ir augstas, cilvēki retāk ņem hipotekāros kredītus un finansē mājokļa iegādi, kā rezultātā samazinās pieprasījums pēc mājokļiem un būvniecības.

Tāpat autobūves nozare ir jutīga pret ekonomikas izaugsmi un patērētāju tēriņiem. Spēcīgā ekonomikā patērētājiem ir lielāki rīcībā esošie ienākumi, kurus viņi var izvēlēties tērēt jaunām automašīnām. Vājā ekonomikā patērētāji var noteikt prioritāti citiem izdevumiem un izvēlēties atlikt jaunas automašīnas iegādi.

Izpratne par saikni starp makroekonomiskajiem faktoriem un nozarēm var palīdzēt investoriem identificēt nozares, kurām varētu būt labi rezultāti dažādos ekonomiskajos apstākļos. Piemēram, ja investori uzskata, ka ekonomika turpinās augt vienmērīgā tempā, viņi var vēlēties apsvērt iespēju ieguldīt nozarēs, kas ir cieši saistītas ar ekonomisko izaugsmi, piemēram, tehnoloģiju nozarē.

Kopumā makroekonomisko faktoru ņemšana vērā var sniegt vērtīgu ieskatu nozaru un atsevišķu krājumu sniegumā. Izmantojot statistikas modeļus un ekspertu atzinumus, investori var iegūt labāku izpratni par vispārējiem tirgus apstākļiem un to ietekmi uz dažādām nozarēm, kas var palīdzēt viņiem pieņemt apzinātākus lēmumus, izvēloties uzvarējušās akcijas.

Ciklisko un aizsardzības nozaru piemēri

Cikliskās nozares ir tās, kas ir ļoti jutīgas pret makroekonomiskajiem faktoriem, jo īpaši izmaiņām ekonomikas ciklos. Šīs nozares parasti darbojas labi ekonomiskās izaugsmes periodos, bet ekonomikas lejupslīdes periodos tās var piedzīvot ievērojamu lejupslīdi. Ciklisko nozaru piemēri ir autobūves un tehnoloģiju nozares. Vēl viena cikliska nozare, kas jāņem vērā, ir būvniecības nozare, kas, visticamāk, tuvākajos gados piedzīvos izaugsmi zemo procentu likmju un palielināto valdības izdevumu infrastruktūrai dēļ.

No otras puses, aizsardzības nozares ir tās, kas ir mazāk jutīgas pret makroekonomiskajiem faktoriem un mēdz labi darboties ekonomikas lejupslīdes periodos. Šīs nozares parasti ietver veselības aprūpi, patērētāju štāpeļšķiedras un komunālos pakalpojumus. Komunālie pakalpojumi tiek uzskatīti par aizsardzības nozari to stabilā pieprasījuma un pastāvīgo naudas plūsmu dēļ, padarot to par labu iespēju investoriem, kuri meklē stabilitāti neskaidros laikos.

Investori var izmantot šīs zināšanas savā labā, izvēloties uzvarošās akcijas. Piemēram, ekonomiskās ekspansijas periodos investori var vēlēties apsvērt iespēju ieguldīt cikliskās nozarēs, piemēram, tehnoloģijās vai būvniecībā, kas šajos periodos parasti piedzīvo spēcīgu izaugsmi. Ekonomikas lejupslīdes laikā investori var vēlēties novirzīt savu uzmanību uz aizsardzības nozarēm, piemēram, veselības aprūpi vai komunālajiem pakalpojumiem, kas var nodrošināt stabilāku ieguldījumu iespēju.

Ir svarīgi atzīmēt, ka ciklisko un aizsardzības nozaru sniegumu var ietekmēt arī citi faktori, piemēram, izmaiņas valdības politikā, tirgus traucējumi un tehnoloģiskie sasniegumi. Tāpēc ieguldītājiem būtu jāizmanto analītisko rīku, ekspertu atzinumu un savu pētījumu kombinācija, lai pieņemtu apzinātus ieguldījumu lēmumus.

Individuāla akciju izvēle: koncentrējoties uz uzņēmumiem ar spēcīgām finansēm

Kad esat identificējis nozari ar izaugsmes potenciālu, nākamais solis ir atlasīt atsevišķus krājumus šajā nozarē. Viens svarīgs aspekts, kas jāņem vērā, ir to uzņēmumu finansiālais stāvoklis, kurus apsverat.

Ir vairāki galvenie finanšu rādītāji, kas jānovērtē, analizējot uzņēmuma finansiālo stāvokli. Tie ietver ieņēmumu pieaugumu, peļņas normas, pašu kapitāla atdevi (ROE), parāda un pašu kapitāla attiecību un brīvo naudas plūsmu. Uzņēmumi ar spēcīgu ieņēmumu pieaugumu un augstu peļņas normu parasti tiek uzskatīti par veselīgiem un labi pozicionētiem izaugsmei. Augsta ROE norāda, ka uzņēmums saviem akcionāriem rada spēcīgu ieguldījumu atdevi, savukārt zema parāda un pašu kapitāla attiecība liecina, ka uzņēmumam ir veselīgs līdzsvars starp parāda un pašu kapitāla finansēšanu. Svarīga ir arī pozitīva brīvā naudas plūsma, jo tas norāda, ka uzņēmums rada vairāk naudas, nekā tas izmanto, lai vadītu un attīstītu biznesu.

Ir svarīgi ņemt vērā arī uzņēmuma konkurētspēju nozarē. Uzņēmumi ar ilgtspējīgām konkurences priekšrocībām vai ekonomisku grāvi, visticamāk, laika gaitā saglabās savu finansiālo veselību. Tas var būt saistīts ar tādiem faktoriem kā zīmola atpazīstamība, unikāla tehnoloģija vai spēcīgs izplatīšanas tīkls. Turklāt uzņēmumi, kuriem ir bijusi konsekventa pieredze ar spēcīgiem finanšu rezultātiem, var būt arī pievilcīgākas ieguldījumu iespējas.

Investori var arī izmantot finanšu analīzi, lai salīdzinātu vienas nozares uzņēmumus. Tas var palīdzēt noteikt, kuri uzņēmumi darbojas labāk finansiāli un kuriem ir lielākas izredzes pārspēt savus konkurentus.

Papildus finanšu analīzei ir svarīgi ņemt vērā kvalitatīvos faktorus, piemēram, vadības komandas kvalitāti, uzņēmuma izaugsmes stratēģiju un tās reputāciju klientu un ieinteresēto personu vidū. Investoriem arī jābūt informētiem par nozares attīstību un jaunumiem, kas var ietekmēt uzņēmuma finansiālo veselību.

Koncentrējoties uz uzņēmumiem ar spēcīgām finansēm un ilgtspējīgām konkurences priekšrocībām, investori var palielināt savas izredzes izvēlēties uzvarošās akcijas augošā nozarē. Tomēr ir svarīgi atcerēties, ka ieguldīšana vienmēr ir saistīta ar zināmu risku, un investoriem pirms jebkādu ieguldījumu lēmumu pieņemšanas rūpīgi jāizvērtē savi ieguldījumu mērķi un riska tolerance.

Uzņēmumi ar spēcīgām finansēm un konkurētspējīgām pozīcijām savās nozarēs ir, piemēram, šādi:

  • (AMZN): Amazon ir līderis e-komercijas nozarē un pastāvīgi ir sasniedzis spēcīgus finanšu rezultātus.Amazon.com 2020. gadā uzņēmums ziņoja par ieņēmumu pieaugumu par 38% un neto ienākumiem 21.3 miljardu ASV dolāru apmērā. Amazon ir spēcīgas konkurences priekšrocības, pateicoties tā plašajam izplatīšanas tīklam, zīmola atpazīstamībai un ieguldījumiem unikālās tehnoloģijās, piemēram, Alexa virtuālajā asistentā.
  • Microsoft Corporation (MSFT): Microsoft ir līderis tehnoloģiju nozarē, un tam ir spēcīgas konkurences priekšrocības, jo tam ir dominējošs stāvoklis programmatūras tirgū. Uzņēmums ziņoja par ieņēmumu pieaugumu par 14% 2020. gadā un neto ienākumiem 44.3 miljardu ASV dolāru apmērā. Microsoft ir arī zema parāda un pašu kapitāla attiecība, un tā ir konsekventi nodrošinājusi spēcīgus finanšu rezultātus.
  • Johnson & Johnson (JNJ): Johnson & Johnson ir vadošais uzņēmums veselības aprūpes nozarē ar spēcīgu produktu portfeli un spēcīgu finanšu rezultātu sniegšanas vēsturi. Uzņēmums ziņoja par ieņēmumu pieaugumu par 0.6% 2020. gadā un neto ienākumiem 14.7 miljardu ASV dolāru apmērā. Johnson & Johnson ir spēcīgas konkurences priekšrocības, pateicoties tā reputācijai augstas kvalitātes produktu ražošanā un koncentrēšanās uz pētniecību un attīstību.

Analizējot šo uzņēmumu finansiālo veselību un konkurētspēju, investori var gūt ieskatu par to, kāpēc šie uzņēmumi ir bijuši veiksmīgi un, iespējams, nākotnē pārspēs savus konkurentus. Tomēr pirms jebkādu ieguldījumu lēmumu pieņemšanas ir svarīgi veikt rūpīgu izpēti un analīzi.

Spēcīgu finanšu nozīme

Uzņēmuma finansiālais stāvoklis ir kritisks faktors, izvēloties atsevišķas akcijas. Uzņēmumi ar spēcīgiem finanšu rādītājiem, visticamāk, pārcietīs ekonomikas lejupslīdi, investēs jaunās tehnoloģijās un turpinās augt ilgtermiņā. Daži galvenie finanšu rādītāji, kas jāņem vērā, novērtējot atsevišķus krājumus, ir ieņēmumu pieaugums, peļņas normas, pašu kapitāla atdeve, parāda un pašu kapitāla attiecība un brīvā naudas plūsma.

Ieņēmumu pieaugums ir rādītājs tam, cik daudz uzņēmums palielina savu augstāko līniju, savukārt peļņas normas mēra uzņēmuma spēju pārvērst ieņēmumus peļņā. Pašu kapitāla atdeve ir rādītājs tam, cik lielu peļņu uzņēmums gūst par katru ieguldīto akcionāru pašu kapitāla dolāru, un parāda un pašu kapitāla attiecība ir rādītājs tam, cik liels parāds uzņēmumam ir attiecībā pret tā pašu kapitālu.

Brīvā naudas plūsma ir vēl viens svarīgs rādītājs, kas jāņem vērā, jo tas atspoguļo naudu, ko uzņēmums rada no savas darbības pēc kapitālizdevumu uzskaites. Uzņēmumi ar pozitīvu brīvo naudas plūsmu ir labākā pozīcijā, lai ieguldītu izaugsmes iespējās, izmaksātu dividendes un pārciestu ekonomikas lejupslīdi.

Novērtējot uzņēmuma finanses, ir svarīgi ņemt vērā arī tā konkurētspēju savā nozarē. Uzņēmumi ar spēcīgām konkurences priekšrocībām, piemēram, unikālu tehnoloģiju vai spēcīgu zīmolu, visticamāk, laika gaitā turpinās augt un sniegs spēcīgus finanšu rezultātus.

Kopumā ieguldījumi uzņēmumos ar spēcīgām finansēm, pozitīvu brīvo naudas plūsmu un konkurētspējīgām pozīcijām savās nozarēs var nodrošināt labāku ilgtermiņa ieguldījumu atdevi. Tomēr pirms jebkādu ieguldījumu lēmumu pieņemšanas ir svarīgi veikt rūpīgu izpēti un analīzi, jo neviens ieguldījums nav bez riska.

ņemsim par piemēru uzņēmumu X, tehnoloģiju uzņēmumu, kas izstrādā programmatūru veselības aprūpes nozarei. Tālāk ir sniegta vairāku galveno finanšu rādītāju analīze.

  • Ieņēmumu pieaugums: Uzņēmums X pēdējo gadu laikā ir piedzīvojis spēcīgu ieņēmumu pieaugumu ar 3 gadu vidējo pieauguma tempu 20%. Tā ir pozitīva zīme, jo norāda, ka uzņēmums  katru gadu spēj gūt lielākus ieņēmumus.
  • Peļņas normas: Uzņēmums X ir pastāvīgi saglabājis veselīgas peļņas normas ar vidējo bruto peļņu 70% un darbības rezervi 25%. Tā ir pozitīva zīme, jo norāda, ka uzņēmums ievērojamu daļu no saviem ieņēmumiem spēj pārvērst peļņā.
  • Pašu kapitāla atdeve (ROE): Uzņēmuma X ROE ir 25%, kas ir augstāks par nozares vidējo rādītāju 20%. Tā ir pozitīva zīme, jo norāda, ka uzņēmums gūst lielāku peļņu par katru ieguldīto akcionāru pašu kapitāla dolāru.
  • Parāda un pašu kapitāla attiecība: uzņēmuma X parāda un pašu kapitāla attiecība ir 0,5, kas ir zemāka par nozares vidējo rādītāju 0,8. Tā ir pozitīva zīme, jo tā norāda, ka uzņēmumam ir zemāks parāda līmenis attiecībā pret tā pašu kapitālu.
  • Brīvā naudas plūsma: Uzņēmumam X ir pozitīva brīvā naudas plūsma, un pēdējo trīs gadu laikā tā ir vidēji 50 miljoni ASV dolāru gadā. Tā ir pozitīva zīme, jo norāda, ka uzņēmums pēc kapitālizdevumu uzskaites rada naudu no savas darbības.

Kopumā uzņēmumam X ir spēcīgas finanses ar konsekventu ieņēmumu pieaugumu, veselīgu peļņas normu, augstu ROE, zemu parāda un pašu kapitāla attiecību un pozitīvu brīvo naudas plūsmu. Tas liek domāt, ka uzņēmums ir labā pozīcijā, lai turpinātu augt un ilgtermiņā sasniegtu spēcīgus finanšu rezultātus. Tomēr pirms jebkādu investīciju lēmumu pieņemšanas ir svarīgi veikt turpmāku izpēti un analīzi.

Tādu uzņēmumu identificēšana, kuriem ir spēcīgas finanses

Uzņēmumu identificēšana ar spēcīgām finansēm ir kritisks solis, lai izvēlētos uzvarējušās akcijas. Ir vairāki finanšu rādītāji, kurus investori var izmantot, lai novērtētu uzņēmuma finansiālo veselību un nākotnes izaugsmes potenciālu.

  • Ieņēmumu un ieņēmumu pieaugums: meklējiet uzņēmumus, kuriem ir konsekventa ieņēmumu un ieņēmumu pieauguma pieredze. Uzņēmums ar augošiem ieņēmumiem un ienākumiem var būt laba veselīga biznesa pazīme.
  • Peļņas normas: Peļņas normas ir pārdošanas apjoma procentuālā daļa, ko uzņēmums nopelna kā peļņu. Augstākas peļņas normas norāda, ka uzņēmums efektīvāk gūst peļņu no pārdošanas.
  • Pašu kapitāla atdeve (ROE): ROE mēra uzņēmuma rentabilitāti, aprēķinot, cik lielu peļņu tas gūst ar akcionāra pašu kapitālu. Augstāka ROE norāda, ka uzņēmums efektīvāk gūst peļņu saviem akcionāriem.
  • Parāda un pašu kapitāla attiecība: uzņēmuma parāda un pašu kapitāla attiecība mēra, cik liels parāds uzņēmumam ir salīdzinājumā ar tā pašu kapitālu. Augsta parāda un pašu kapitāla attiecība var norādīt, ka uzņēmumam var būt grūtības atmaksāt savu parādu un tas var būt pakļauts lielākam riskam.
  • Cenas un peļņas attiecība (P/E attiecība): P/E attiecība mēra uzņēmuma akciju cenu attiecībā pret tā peļņu par akciju. Zemāka P/E attiecība var norādīt, ka akcija var būt novērtēta par zemu, savukārt augstāka P/E attiecība var norādīt, ka akcija var būt pārvērtēta.

Novērtējot uzņēmuma finansiālo stāvokli, ir svarīgi salīdzināt šos finanšu rādītājus ar nozares kolēģiem un vēsturiskajām tendencēm, lai iegūtu visaptverošu izpratni par uzņēmuma finansiālo veselību.

Piemēram, pieņemsim, ka ieguldītājs ir ieinteresēts iegādāties akcijas tehnoloģiju nozarē. Viņi var sākt, novērtējot vairākus uzņēmumus, tostarp Apple, Google un Amazon, izmantojot iepriekš minētos finanšu rādītājus.

Apple ir bijusi konsekventa ieņēmumu un ieņēmumu pieauguma vēsture ar peļņas normu 22.3% un ROE 109.2%. Google peļņas norma ir 29.8% un ROE ir 25.7%, savukārt Amazon peļņas norma ir 4.3% un ROE ir 26.1%.

Pamatojoties uz šiem finanšu rādītājiem, Apple un Google var tikt uzskatīti par uzņēmumiem ar spēcīgiem finanšu rādītājiem, savukārt Amazon var uzskatīt, ka tiem ir vājāki finanšu rādītāji.

Kopumā uzņēmumu identificēšana ar spēcīgām finansēm ir kritisks solis, lai izvēlētos uzvarējušās akcijas. Novērtējot vairākus finanšu rādītājus, investori var iegūt visaptverošu izpratni par uzņēmuma finansiālo veselību un nākotnes izaugsmes potenciālu.

Secinājums

Visbeidzot, izvēloties uzvarošās akcijas akciju tirgū, ir nepieciešama nozares un individuālas akciju izvēles kombinācija. Šeit ir daži praktiski padomi investoriem:

  • Nozares izvēle: Lai izvēlētos uzvarējušos krājumus, ir jāidentificē nozares, kuras, visticamāk, piedzīvos izaugsmi nākamajos gados. Meklējiet nozares ar spēcīgām pamattendencēm un jaunām tehnoloģijām, kurām ir plaši ekonomiskie grāvji un ilgtspējīgas konkurences priekšrocības. Turklāt apsveriet makroekonomiskos faktorus, piemēram, procentu likmes, inflāciju un valdības politiku, kas varētu ietekmēt nozari.
  • Individuālā akciju izvēle: koncentrējieties uz uzņēmumiem ar spēcīgām finansēm, tostarp ieņēmumu pieaugumu, peļņas pieaugumu, rentabilitāti un likviditāti. Izmantojiet finanšu rādītāju kombināciju, lai novērtētu uzņēmumus un salīdzinātu tos ar saviem vienaudžiem tajā pašā nozarē.
  • Diversifikācija: dažādojiet savu portfeli dažādās nozarēs un individuālajās akcijās, lai pārvaldītu risku un maksimāli palielinātu peļņu.
  • Esiet informēts: sekojiet līdzi nozares jaunumiem, ekonomikas datiem un tirgus tendencēm, lai attiecīgi pielāgotu savu portfeli.

Ievērojot šos padomus, investori var pieņemt apzinātus lēmumus, izvēloties akcijas, palielinot savas izredzes izvēlēties uzvarošās akcijas un sasniegt savus finanšu mērķus. Atcerieties vienmēr veikt izpēti un konsultēties ar finanšu konsultantu, pirms pieņemat jebkādus lēmumus par ieguldījumiem.

 

Autors: Nauris Krūmiņš, Personīgais blogs
Swedbank Risku analītiķis, investīciju blogeris un Microsoft Excel & Power BI konsultants.